úterý 15. září 2015

A zase cukety...

Cukety na kompostě na naší chalupě stále rodí další a další cukety všech tvarů a velikostí. Mimochodem - nejde mi do hlavy, jak pěstitelé dodávající do obchodů dosáhnout jednotného tvaru cuket. Já jsem snad ještě nesklidila dvě cukety stejné... A nestejnými nemyslím jen malé a velké, ale i různě baňaté a tvarované - viz fotka u přecházejících receptů . Když to porovnám s fotkou cuket, co se dají najít na netu, tak je to fakt malinko rozdíl. Ale cuketa je cuketa, ať je tvarovaná jakkoliv. Takže jsem se pustila do dalšího kola "likvidace" a zkoušela jsem další recepty.




Cuketové nudle se smetanovým lososem

Pokud jde o cuketové nudle, inspirovala jsem se od Rádi tady .
Suroviny: dvě menší cukety, asi 70 g uzeného lososa, dvě lžíce zakysané smetany, sůl, pepř
Z cuket jsem škrabkou na brambory nadrásala tenké plátky, které jsem na necelé dvě minuty hodila do vařící vody a pak slila. Na omáčku jsem použila asi polovinu 150g balení odžezků z uzeného lososa (taková skoro drť), které jsem prohřála na pánvi, přidala jsem dvě lžíce zakysané smetany (používám nejraději zn. Billa, která mi jednak chutná a jednak je krásně hustá), dochutila solí a pepřem a nechala chvíli povařit, aby se spojily chutě. A pak už jsem jen servírovala...


Plněná cuketa

Suroviny: středni cuketa, 300g mletého hovězího, 1 menší cibule, 2 lžíce oleje, 2 menší rajčata, 2 lžíce kečupu, menší lžíce hořčice, sůl. pepř, mleté chilli, oregano, popř. tymián a česnek, tvrdý sýr (já tentokrát použila obyč. eidam, ale třeba gouda by asi byla lepší)
Cuketu podélně překrojíme, vykrojíme část s jadérky (tu vyhodíme) a pak vydlabeme tak, aby zůstala jen asi půl centimetru tlustá "skořápka". Vydlabanou dužinu pokrájíme nadrobno.
Cibuli nakrájíme na kostičky a necháme na oleji zesklovatět. Přidáme maso a opékáme, až se maso začne oddělovat. Přidáme na kousky nakrájená rajčata, pokrájenou vydlabanou dužinu cukety, kečup a hořčici. Osolíme a dochutíme kořením. Necháme chvíli podusit.
Vydlabané půlky cukety uvnitř osolíme a popř. potřeme utřeným česnekem. Naplníme masovou směsí, přikryjeme alobalem a dáme zapékat do vyhřáté trouby (cca na 220°C). Po asi 25 - 30 min. cuketu odkryjeme posypeme strouhaným sýrem a dáme ještě cca na 5 min. zapéct, aby se sýr rozpustil.
Tohle dokonce jedl i můj manžel, který jinak cukety opravdu nemusí (aneb maso dělám divy Usmívající se).


Cuketový nákyp

Jeden z populárních způsobů "likvidace" cukety, na který jsem slyšela spoustu receptů - se salámem, se sýrem, zahuštěný strouhankou, polohrubou moukou... Tak ten můj byl takovýhle
Suroviny: dvě menší cukety, 1 vejce, asi 4 lžíce ovesných vloček (mletých z Lidlu), česnek, majoránka, sůl a aby to nebylo tak zdravé, tak dva plátky domácího uzeného bůčku ;-)
Cuketu oloupeme a nastrouháme. Potom si osolíme, přendáme na cedník a necháme vykapat. Uzený bůčekl nakrájíme na kostičky a vyškvaříme na pánvi. Do vykapané cukety vmícháme žloutek (předtím ji tedy přednáme do mísy, v cedníku by se to nedělalo nejlíp ;-), utřený česnek (doporučuji nešetřit), majoránku, ovesné vločky, vyškvařené kostičky bůčku a nakonec sníh vyšlehaný z bílku. Vymažeme si zapékací misku (já použila tuk, co zbyl z toho vyškvařeného bůčku, jinak poslouží olej) a vysypeme ji strouhankou. Těsto navrstvíme do misky (vrstva by neměla být moc vysoká - bude se to lépe propékat) a pečeme na 200° asi 40 min. (záleží i na výšce těsta).

Žádné komentáře:

Okomentovat