sobota 18. listopadu 2017

Pšenično-žitný chleba

Domácí chleba patřil mezi věci na seznamu "chci zkusit", který tedy není písemný (nosím ho jen v hlavě), zato je poměrně dlouhý a spíš se prodlužuje, než zkracuje. Pravda - chleba už jsem pekla, ale bylo to z hotové směsi (viz tady), takže to se nepočítá. Tento víkend jsem se tedy rozhodla jednu položku odškrtnout. Po delším hledání na netu jsem si jako základ vybrala recept na celozrnný chléb bez hnětení na blogu Kichentte, který mi přišel nejjednodušší. Ten jsem si pak upravila podle doma dostupných surovin (nutně jsem potřebovala použít žitnou mouku z Brandnooz boxu, kterou už mám doma notně dlouho). A upekla jsem jen poloviční dávku



Suroviny
1,5 hrnku vody
1/2 lžíce sušeného droždí
1/2 lžíce cukru
1/2 lžíce oleje
1/2 lžíce octa
1,5 hrnku hladké pšeničné mouky
1 hrnek žitné chlebové mouky
1 lžíce soli
1 lžíce kmínu
2 lžíce slunečnicových semínek (+další na posypáni)


Nejprve jsem v míse smíchala vlažnou vodu, cukr a sušené droždí (dala jsem o něco víc, protože jsem měla droždí těsně před koncem doporučené spotřeby, ale bylo to asi zbytečné). Když droždí začalo dělat bublinky, přisypala jsem hladkou mouku a důkladně promíchala. Pak jsem přidala žitnou mouku a sůl a opět promíchala. Nakonec jsem přidala slunečnicová semínka, kmín a ještě jednou promíchala. Vzniklé těsto (není moc husté) jsem lehce poprášila moukou, přikryla čistou utěrkou a nechala na teplém místě cca 40 minut kynout (trochu jsem vyhřála troubu a po vypnutí dala těsto kynout do ní). Těsto, které mezitím zdvojnásobilo svůj objem, jsem pak pomocí stěrky vyklopila do obdélníkové formy, kterou jsem předem vymazala olejem, posypala jsem povrch slunečnicovými seminky a nechala jsem chelba ho ještě chvíli kynout. Pak jsem ho dala do trouby vyhřáté na 185°C a pekla něco přes hodinu (v receptu bylo 50 minut, ale mně se nezdál po této době chleba ještě pečený, tak jsem ho nechala v troubě asi o 20 minut déle). Upečený chleba jsem vyklopila z formy a nechala vychladnout.



Sice chleba nevypadá úplně podle mých představ, ale chuťově je dobrý. Až ho budu péct příště, udělám ho možná z o něco menší dávky, protože tohle množství mělo trochu tendenci lézt z formy. A určitě přidám víc kmínu, tak semínek - když jsem je vmíchávala, zdálo se mi jich hodně, ale v hotovém chlebu nijak extra znát nejsou.
Celkově jsem ale spokojená - dopadlo to líp, než jsem čekala. A recept je opravdu rychlý a jednoduchý.


(Fotky nejsou nic moc - pekla jsem večer, takže při umělém světle, a načínala ráno, kdy bylo pod mrakem a tedy světlo taky mizerné)

Žádné komentáře:

Okomentovat