pondělí 20. srpna 2018

Źidovský hřbitůvek v Horní Cerekvi

K Horní Cerekvi jezdím už spoustu let, vlastně celý život (nejdřív k babičce, pak na chalupu), ale to, že je kousek od Horní Cerekve židovský hřbitov, jsem zjistila až nedávno - z mapy na netu.
V parném počasí tohoto víkendu jsme ani neměli chuť na velký výlet, tak mne přepadl okamžitý nápad, že bychom si mohli prohlédnout právě tenhle židovský hřibitov (já mám pro hřiboty slabost tak nějak všeobecně). Od silnice, kam se dojede autem, je to jen kousek polní cestou... Tak jestli chcete, můžete se mnou otevřít branku v hřibitovní zdi a potichoučku nakouknout



Židovský hřbitov v Horní Cerekvi byl založen v 17. století a pohřbívalo se na něm až do čtyřícátých let 20. stol. Zachovalo na něm asi 180 náhrobků, nejstarší jsou z poloviny 18. stol. Hřbitov se rozkládá na ploše necelých 1000m2 , je obehnán zdí z lomového kamene a v jeho rohu stojí malá márnice. Rekostrukce hřbitova byla zahájena kolem r. 2000 opravou márnice a vyčištěním hřibitova od náletových dřevin a průběžně pokračuje vztyčováním povalených náhrobků a restaurováním historických náhrobních desek. V současné době je hřbitov ve vlastnictví Židovské obce v Praze, která zajišťuje péči o ně.

Cesta od silnice - hřbitov je v remízku vlevo

Obnovená márnice

Pohled na hřbitov od branky

Pohled na hřbitov z jeho dolní části

Staré židovské náhrobky pro mne mají zvláštní kouzlo - působí takovým tajemným dojmem (což je bezpochyby způsobeno pro mne nečitelným a nesrozumitelným hebrejským písmem), takže jsem neodolala a několik z těch starších (a i nějaký novější) jsem si vyfotila. A jsem ráda, že i tento malý a asi úplně zapomenutý hřbitov alespoň trochu udržuje a tyhle staré náhrobky se neztratí někde v houšti náletových křovin a přerostlého maliní.. Byla by to škoda...






Žádné komentáře:

Okomentovat