středa 2. listopadu 2016

Aronie

Arónie neboli černý jeřáb je rostlina, jejíž zralým, téměř černým plodům se připisuje velká léčivá síla a schopnost zpomalení stárnutí. Má vysoký obsah antioxidantů, bioflavonoidů, vitamínů P, C, B, A, množství minerálů a dalších biologicky důležitých aktivních látek. Významný je i vysoký obsah barviv, což se využívá hlavně v potravinářství.
Jedna aronie nám roste na chalupě u cesty do vsi a letos byla obsypána tmavými plody. Pár skleniček aroniového džemu jsem udělla už před měsícem, ale bylo mi líto ten zbytek, co ještě neozobali ptáci, nechat opadat. Aronie má sice specifickou natrpklou chuť, která asi každého neosloví, ale já ji mám moc ráda jako přídavek do jogurtu. Takže jsem se v sobotním odpoledni pustila ještě do jedné minivárky.

(Nemám skleničky krásně vymazlené, s pěknými cedulkami, povázané papírem nebo látkou - jednak na to na chalupě nemám moc vybavení a hlavně - skladujeme marmelády a kompoty domácí výroby na chalupě ve sklepě, kde je poměrně vlhko a tak by všechna paráda vzala dost zasvé. Hezké balení proto dělám džemům jen v případě, když je chci někomu dát jako dárek, a to těsně před předáním).


Aronie jsem otrhala ze stopek, nasypala do kastrolu, přidala trcohu cukru, svitek skořice a malinko podlila. Kastrol jsem dala do trouby a pekla na mírný výkon, dokud aronie nezměkla. Pak jsem ji rozmixovala ponorným mixérem (předtím jse tedy vzndala tu skořici), přidala jsem trochu rumu a dosladila. Nechala jsem na sporáku provařit a ještě trochu odpařit. Pak už jsem jen plnila do skleniček, které jsem ještě zastrerilizovala. A mám nachystanou vitamínovou bombu na zimu.

Mala mozaika na téma "ze stromu do hrnce"



Žádné komentáře:

Okomentovat