neděle 6. listopadu 2016

Skyr - islandská tradice

Skyr je tradiční islandský kysaný výrobek podobný jogurtu. Vyrábí se z odstředěného mléka, do kterého se přidají kultury se sýřidlem. Skyr pak prochází dvojí fermentací a ke konci ještě vykapáním v plátně (tradičně) nebo separací tryskou (průmyslově), což mu dá tu správně hustou konzistenci
Četla jsem o něm na blogu u Rádi, která ho ochutnala přímo na Islandu. Já se tedy musela spokojit s českou verzí, kterou vyrábí Bohušovická mlékárna pod zn. Kapucín a na trh ho uvedla pod sloganem "Islandská tradice poprvé v Čechách". K ochutnání mne kromě zvědavosti zlákal i deklarovaný malý obsah tuku a vysoký obsah bílkovin, což skyr předurčuje jako dobrou součást jídelníčku, pokud chcete vylepšit jeho složení. To, jestli je stejný jako ten pravý islandský, bohužel neposoudím, nicméně tady je tedy článek o té české variantě.




Základní údaje
Koupeno - Billa
Cena - 12,90 (balení 140 g - v akci)
Výrobce - Bohušovická mlékárna
Výrobce skyr vyrábí jak ve variantě bez příchuti, tak ochucené - brusinka, jahoda a meruňka+broskev.
Já si pro ochutnání vybrala jednak neochucenou verzi a jednak příchuť broskev a meruňka

Skyr Natur (bez příchutě)

Složení - odtučněné mléko, mlékárenské kultury
Nutriční hodnody ve 100 g - 259 kJ, tuky- 0,1 g, sachraridy - 3 g, bílkoviny - 12 g
Konzistence skyru je opravdu hodně hustá - dá se krájet lžičkou. Chuťově mi přijde jako jogurt s lehkým sýrovým podtónem. Klasický jogurt mi asi chutná víc, ale neochucený skyr jsem určitě nekoupila naposledy. Jeho chuť mi přijde zajímavá a plusem je jeho složení..
Hodnocení 9/10

Skyr broskev a meruňka

Složení: odtučněné mléko, ochucující složka 20 % (cukr, broskve 17 %, voda, broskvová šťáva 9 %, meruňková šťáva 9 %, přírodní aroma), mlékárenské kultury.
Nutriční hodnody ve 100 g - 381 kJ, tuky- 0,1 g, sachraridy - 12,6 g, bílkoviny - 9,6 g
I tato varianta má hodně hustou konzistenci. Ale jinak mne moc nenadchla (a to jsem si vybrala jednu ze svých nejoblíbenějších příchutí). Ovocná složka se mi zdála nevýrazná a hodně vodová, byť v ní bylo i pár kousků ovoce. Navíc mi chuť samotného skyru s ovocnou příchutí až tak moc neseděla. Asi mi stačil tenhle jeden jako vzorek a další příchutě už ani zkoušet nebudu.
Hodnocení 5/10

Už jste tento výrobek vyzkoušeli? A jak vám chutnal?

Žádné komentáře:

Okomentovat