úterý 17. dubna 2018

Fialkový sirup

Na chalupě nám rostly na zahradě fialky vždycky, ale v přechozích letech jich bylo vždcky jen pár, hlavně kolem štítových zdí. Letos nás ale fialky překvapily a objevily se v místech, kde nikdy předtím nerostly, a v množství, na které jsme nebyli zvyklí - spousta jich vyrostla na dvoře pod zápražím, další pod jabloní a kolem rybízu na zahradě.
Shodou okolností jsem v pátek večer při čtení různých blogů narazila na článek o fialkách, kde byl zmíněn i fialkový cukr (tady). Zaujalo mne to, tak jsem začala pátrat po receptu a na stránkách Tchiboblogu jsem našla (tady) hned tři fialkové recepty. Pokus o výrobu cukrových fialek jsem vyloučila rovnou (to je moc velká piplačka, na kterou nemám trpělivost), ale dlouho jsem váhala mezi sirupem a cukrem. Nakonec mne zaujal ten sirup, kde jsem byla zvědavá na trochu alchymistický postup při získání fialové barvy, a rozhodla se pro něj.
A jestli vás to zajímá, tady je recept v dávkování, které jsem použila já



Suroviny
2-3 hrsti květů fialek
350 ml vody
300 g cukru
pár kapek citronu

Pěkně krok za krokem ...

Květy fialek (bez stonků - jejich odtrhání byla největší práce na celé výrobě) jsem zalila svařenou vodou a nechala asi dvě hodiny vyluhovat. Pak jsem výluh z fialek slila přes velmi jemné plastové sítko a pomocí lžíce ještě fialky vymačkala. V tu chvíli měl výluh takovou zvláštní modrozelenou barvu. Opatrně jsem do něj kápla pár kapek citronu - a opravdu nastalo "kouzlo". Voda se změnila barvu na fialovou. Pokud chcete sirup skutečně fialový, je třeba přikapávat citron skutečně po kapkách a vždycky počkat na reakci tekutiny (pokud se to s citronem přežene, barva se prý změní na růžovou - já to tedy v této fázi netestovala). Pak jsem do vody přídala cukr a za občasného míchání ho nechala rozpustit. Polovinu sirupu jsem zasterilizovala ve skleničce od nějaké zavařeniny (při sterlizaci mírně zrůžověl), druhou polovinu jsem nechala v lednici ve sklenici s patentním uzávěrem pro okamžité použití.


Sirup po fialkách nevoní (což je škoda), ale má (aspoň ten čerstvý) krásnou fialovou barvu. Sladký je samozřejmě jako cumel, ale s perlivou vodou vytvoří docela zajímavou osvěžující limonádu (přidávám jsem si do ní ještě kolečko citronu), čímž výsledný produkt taky zrůžoví. Každopádně to byl zajímavý experiment (a za rok třeba zase zkusím ten cukr)


A jako prémii pár informací o fialce (třeba v nich najdete i něco, co nevíte). Správný botanický název fialky je violka vonná. Kvete v březnu a dubnu a kromě toho, že krásně voní, má i léčivé účinky. Pomáhá při nachlazení, kdy díky obsahu saponinů hojí a čistí dýchací cesty, díky tomu, že obsahuje sloučeninu kyseliny salicylové (což je účinná látka acylpyrinu) má i protirevmatický účinek, používá se rovněž zevně (do koupelí nebo ve formě obkladů k hojení ran). Její květy jsou jedlé a dají se využít při zdobení např. cukrářských výrobků (viz výše zmiňované cukrové fialky), salátů nebo nápojů. Vonné silice ve fialce obsažené mohou najít využití jako složka parfémů. A samozřejmě kytička fialek vypadá moc pěkně ve váze (tedy spíš ve vázičce - ta moje na fotce je v malém "panáku")


Žádné komentáře:

Okomentovat