středa 23. května 2018

Šalvěj

Na nedělní krátké procházce jsem potkala takovou hezkou fialovou kytičku, o které jsem netušila, jak se jmenuje. Bylo jí skoro plné bývalé pískoviště, které v rámci úprav osadila městská část nějakou zelení. I když tudy občas chodívám, nikdy jsem si nevšimla, že by tam něco fialového kvetlo. Pár kvítků jsem si upytlačila, že si je dám doma do vázičky. A vůně při jejich trhání mi začala být povědomá a když jsem si pořádně prohlédla listy a znovu přičichla, bylo mi už v podstatě jasné (doufám, že správně), co to v tom bývalém pískovišti roste. Nějak jsem si nikdy dřív stříbřité lístky šalvěje, které jsem viděla mezi bylinkami v květináčích v supermarketu, nespojila s fialovým květem (na našem bylinkovém záhonku na chalupě šalvěj chybí - aspoň zatím).



Šalvěj (Salvia) pochází ze severní části Středomoří. Je to vytrvalá rostlina, která může dosáhnout téměř metrové výšky. Vyrůstá ve velkých trsech. Snadno u nás přezimuje a v té době její nadzemní část zasychá. Původně zelená barva šalvěje je překryta hustým porostem jemných chloupků, které způsobují její stříbrošedé zabarvení. Lístky jsou protáhle vejčité, celokrajné a poměrně tuhé. Šalvěj byla vyšlechtěna v mnoha druzích, které mají nejen odlišný vzhled (sametové listoví s pěknou texturou může být od bledě šedozelených listů po zelené, stříbřitě nebo zlatavě stříkané, ale i tmavě purpurové), ale i chuť. Celá rostlina intenzívně voní. Šalvěj se jako kuchyňské koření i jako velmi cenná léčivá bylina se používá již od starověkého Řecka. V kuchyni i v léčitelství nachází široké možnosti uplatnění. Šalvěj lékařská má dezinfekční a stahující léčivé účinky, usnadňuje hojení a účinně působí proti krvácení z dásní. Jako koření se šalvěj hodí pro zvýraznění chuti masa a tučnějších jídel - usnadňuje jejich trávení.


Já sama šalvěj v kuchyni zatím nevyužívala, čaj už jsem měla, ale nijak mne nenadchl, tak jsem neměla důvod si tuhle bylinku na zahrádku pořizovat. Ale její květy mne navnadily k tomu, že si asi sazeničku koupím a třeba časem vyzkouším i nějaký šalvějový recept.
Zatím mi ale aspoň těch pár kvítků, co jsem si utrhla, dělá radost v malé vázičce (tedy on je to původně "panák" na rum) na stole (kořenit s nimi přece jen nebudu - přece jen sídlištní zeleň...) A doufám, že jsem tu bylinku identifikovala dobře a že mi nikdo nenapíše, že jsem totální kytkový analfabet (mezi námi - jsem...)



Pokud se vám zdají fotky barevně poněkud nesourodé, tak se vám to nezdá -způsobila jsem to tím, že jsem část fotila venku odpoledne mobilem a část doma v podvečer foťákem

Žádné komentáře:

Okomentovat