pondělí 24. července 2017

Pichlavá dekorace

Ne, nejde o kaktus, jak by se mohlo podle názvu zdát
Tuhle ozdobu do vázy jsem narazila u nás na sídlišti. Neodolala jsem a druhý den jsem si pro ni vyrazila vyzbrojena nůžkami (i tak se to neobešlo bez šrámů) - už proto, že není žádoucí, aby se nám bodláky rozrůstaly v trávníku, byť jsou ve váze velmi dekorativní. A dovolte, abych vám tuto pichlavou krásku představila - jde podle všeho rostlinu s botanickým jménem
štětka planá



Spolu s ní jsou na fotce i cuketové muffiny, které se mi tentokrát zvlášť povedly - jsou krásně kypré a vláčné (tedy byly, protože manžel tu zrovna dojedl poslední). Jsou zhruba podle tohoto receptu , jen jsem jogurt nahradila jablečným džusem, olej rozpuštěnou Ramou s mandlovým a kokosovým olejem (ještě zbytek z Brandnooz boxu) a dovnitř jsem dala zbytek čokoládové polevy.



Ale vraťme se ještě k tomu bodláku, co jsem si dala do vázy...
Štětka planá je dvouletá rostlina, která dorůstá až dvoumetrové výšky (takže ta moje je takový trpaslík, protože nejvyšší rostlina, kterou jsem ustřihla, měla asi 50 cm). Roste na zejména na krajích lesů, na březích potoků, často na rumištích a krajích skládek. Je celá pichlavá - stonek, listy i květ mají ostny. Její typické květenství, podle kterého je snadno identifikovatelná, se nazývá strboul a používá se pro svou dekorativnost v suchých vazbách, často se k těmto účelům i barví. Překvapilo mne, že tato rostlina má i léčivé účinky, tinktury a čaje z ní vyrobené se používají v lidovém léčitelství pro léčbu revmatismu, tuberkulózy a nemoci trávicího traktu, našla jsem zmínku i o použití proti borelióze a oparu. Její příbuznou je štětka soukenická, která se dříve využívala v textilním průmyslu - k počesávání sukna.



Žádné komentáře:

Okomentovat